Ogłoszenie

Najbliższe posiedzenie Zespołu
Orzekającego
odbędzie się

10.01.2025 r. o godzinie 8:00

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Powiatu Tarnowskiego
Logo Elektronicznej Skrzynki Podawczej
Logo Kuratorium Oświaty w Krakowie
Logo Ministerstwa Edukacji Narodowej

„Nasze legendy”
Corocznym już zwyczajem w okresie ferii zimowych w Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, Filia w Żabnie organizowane są zajęcia grupowe dla dzieci uczestniczących w terapii logopedycznej. Tym razem ich tematem przewodnim stały się tytułowe „Nasze legendy”.
Podczas spotkań prowadzonych w pierwszym tygodniu ferii dziewczętom i chłopcom zaproponowano różnorodne aktywności i zadania dające możliwość nie tylko utrwalenia nabytych umiejętności kształtowanych w trakcie terapii indywidualnych, ale również uczące współdziałania, dzielenia się spostrzeżeniami, uwagami, poszerzające wiedzę o najbliższym otoczeniu i motywujące do dalszych poszukiwań we własnym środowisku domowym. Zapoznawano ich bowiem z historiami rodzinnych miejscowościami, legendami o ich powstaniu, nadaniu nazwy czy ważnymi dla środowiska (a nawet kraju) postaciami. Zachęcano również do stworzenia własnych opowieści związanych z życiem i przeszłością rodzinną każdego obecnego na zajęciach dziecka. Ukierunkowało to ciekawość naszych podopiecznych dotyczącą ich dziadków i pradziadków – warunków życia, niecodziennych zdarzeń, zdjęć, ciekawych pamiątek rodzinnych itp.Podczas prowadzonych dyskusji dbano o prawidłowy sposób budowania wypowiedzi, zaś omawiane i przytaczane opowieści pobudzały wyobraźnię, uczyły skupienia i uważnego słuchania ze zrozumieniem. jak również bogaciły słownictwo. Dzieci bogaciły słownictwo gdyż spotykały się z nieznanymi, historycznymi, określeniami właściwymi legendom, które należało wytłumaczyć i opisać.
Tematyka zajęć stała się również podstawą do usprawniania możliwości percepcyjnych i motorycznych dzieci. Zaproponowano więc uczestnikom ćwiczenia usprawniające możliwości słuchowe, z wykorzystaniem zabaw logorytmicznych i słowno-ruchowych a zabawową rywalizację umożliwiły tematyczne gry i zawody jak np.: skaczące żabki, rzut „jajem dinozaura” czy „najlepsze dmuchnięcie”. Aktywnie tworzono papierowe smoki, zabawki antystresowe tzw. gniotki, malowano, lepiono z plasteliny i modeliny, wymyślania na bieżąco zabawy i historyjki z udziałem tworzonych eksponatów.
Dzieci chętnie prezentowały swoje kolorowe, ciekawe prace, ciesząc się z efektów i dodatkowych pochwał. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy nie były nudne podczas naśladowania różnorodnych odgłosów, wykonywania min, logopedycznej rozgrzewki a utrwalanie właściwego sposobu artykulacji w trakcie spontanicznych wypowiedzi następowało samoistnie. Zaproponowano także elementy relaksacji i współdziałania podczas zajęć z muzyką.
Grupa dzieci z zaburzeniami komunikacji werbalnej obecna podczas spotkań feryjnych miała możliwość uczestniczyć w ćwiczeniach o niskim poziomie napięcia, nie wymagających we wstępnym etapie wypowiedzi głośnych, a jedynie uczestniczenia w proponowanych aktywnościach oraz zajęciach odprężających i kształtujących współdziałanie w grupie.
W miarę możliwości i samopoczucia uczestnicy samodzielnie włączali się w dyskusje, odpowiadali na pytania zamknięte lub otwarte dostosowane do ich indywidualnych możliwości. Dzieci nabywały pewności siebie, zaczynały wierzyć w swoje możliwości i głębiej zastanawiać się nad „pisaniem własnej legendy”.
Rodzice uczestniczący w spotkaniach mieli szansę nie tylko na obserwacje swoich pociech w trakcie realizowanych zajęć, lecz mogli czerpać inspirację do pracy z dziećmi w domu. Uzyskiwali także wskazówki do dalszych ćwiczeń oraz mieli możliwość konsultacji psychologicznych i pedagogicznych.
Dodatkowo opiekunowie uczestniczyli w warsztatach prowadzonych tradycyjnie przez logopedę: „Uczymy bawiąc, bawimy ucząc” oraz pedagoga: „Jak rodzice mogą wspierać rozwój emocjonalno-społeczny dziecka”?
Po realizacji zaplanowanych działań na terenie Poradni, dzieci wraz z rodzicami i terapeutami dwukrotnie w ciągu tygodnia udawały się spacerem do znajdującej się w budynku Publicznego Gimnazjum w Żabnie Izbie Pamięci, gdzie pracownik placówki, Pan Adam Tomczyk – autor licznych książek o Żabnie i okolicy (łącznie z ostatnią, stanowiącą inspirację do tegorocznych zajęć: „Legendy szepce srebrzysty Dunajec”) przekazywał ciekawe informacje o eksponatach i ogólnie historii Żabna. W tym „Muzeum” wyjątkowo zaciekawieni uczestnicy zapoznawali się z przedmiotami użytku codziennego z czasów swoich dziadków i pradziadków.
Natomiast historię terenu poznawano poprzez zapoznawanie się z mijanymi podczas spaceru obiektami, nazwami ulic, pamiątkami historycznymi i przyrodniczymi, o których opowiadano w sposób przystępny małym słuchaczom.
Wszyscy uczestnicy tegorocznych zajęć feryjnych byli z nich bardzo zadowoleni zgłaszając chęć udziału w podobnych formach aktywności w przyszłym roku.

Pracownicy Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
w Tarnowie Filia w Żabnie
Żabno dn. 19.02.2018 r.

Zajęcia z zajęć „Ferie z Poradnią” w Filii Żabno