Pracownicy Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Tarnowie, Filia w Żabnie już coroczną tradycją, zorganizowali spotkanie dla terapeutów mowy pracujących w rejonie działania Filii w związku z obchodzonym w miesiącu marcu Europejskim Dniem Logopedy. Tym razem informacyjno-warsztatowe: „Logopedyczne ABC” przygotowane w ramach sieci współpracy i samokształcenia koncentrowało się na zagadnieniach związanych z szeroko pojętą komunikacją alternatywną.
Zaproponowany temat „Agresja formą specyficznej komunikacji” stworzył możliwość i pobudził do dyskusji oraz wymiany spostrzeżeń dotyczących sposobów komunikacji dzieci z trudnościami w rozumieniu i nadawaniu mowy, zwłaszcza z całościowymi zaburzeniami rozwoju, dla których częstokroć krzyk i zachowania niepożądane są jedynymi znanymi formami nawiązywania kontaktu. Przybyli na spotkaniu specjaliści aktywnie dzielili się własnymi doświadczeniami, prezentowali sposoby i pomysły na wykorzystanie potencjalnych możliwości podopiecznych w celu otwierania ich na kontakt werbalny. Zwrócono uwagę na konieczność prowadzenia szczegółowej obserwacji dziecka, wykorzystania jego specyficznych zainteresowań. Omówiono także sposoby na zminimalizowanie zachowań niewłaściwych w toku regularnej pracy terapeutycznej. Zaprezentowano i udostępniono również przykładową kartę obserwacji zachowania dziecka, jak i wzór procedury postępowania w przypadku agresji ucznia. Terapeutki mowy obecne na warsztatach miały także możliwość przeprowadzenia indywidualnych konsultacji ze wszystkimi pracownikami Poradni, gdyż w organizowanym spotkaniu uczestniczyły poza prowadzącymi logopedkami mgr Magdaleną Jabłońską oraz mgr Katarzyną Zych również panie mgr Dorota Orłowska – pedagog oraz mgr Anna Drozdowska-Flak – psycholog.
W tegorocznym „Logopedycznym ABC” wzięło udział łącznie 20 terapeutów. Odbyło się ono jak zawsze w miłej atmosferze sprzyjającej pogłębianiu współpracy. Uczestnicy potwierdzili zadowolenie z formy i sposobu przeprowadzenia zorganizowanych warsztatów wyrażając chęć udziału w kolejnych tego typu spotkaniach.
mgr Magdalena Jabłońska
mgr Katarzyna Zych