Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tarnowie, Filia w Żabnie na terapię logopedyczną i psychologiczną przyjmuje w ostatnim czasie coraz więcej dzieci z trudnościami emocjonalnymi, dotkniętych mutyzmem wybiórczym, bądź głęboką nieśmiałością. Dotychczas dzieci te uczestniczyły wyłącznie w terapii indywidualnej, podczas której przepracowywały swoje lęki, problemy, poznawały siebie i prowadzącego terapeutę. Wielu z naszych podopiecznych wymaga jednak konfrontacji nabytych umiejętności i kształtowania zdolności do pokonywania swoich lęków i trudności w środowisku społecznym, poza gabinetem i zajęciami indywidualnymi. Pracownicy Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Tarnowie, Filia w Żabnie zdecydowali się więc na zorganizowanie eksperymentalnej grupy „Razem raźniej”, która mogłaby stanowić kolejny krok w prowadzonej pracy terapeutycznej oraz wsparcie w działaniach w środowisku szkolnym i domowym podejmowanym na co dzień przez rodziców, nauczycieli i dzieci.
Do grupowych zajęć o charakterze terapeutycznym zakwalifikowano sześć dziewczynek w wieku szkolnym, które uprzednio poinformowane o planowanej formie pracy wyraziły zgodę na udział w spotkaniach, a jednocześnie uczestniczyły w zajęciach indywidualnych na terenie Poradni na tyle długo, iż bez większych trudności mogłyby stawić czoła swoim problemom w nieco odmiennych warunkach.
Dotychczas w ramach „Razem raźniej” odbyły się dwa spotkania w czerwcu i w lipcu. Ich przebieg planowany był w taki sposób, aby uczestniczki czuły się komfortowo, były w stanie maksymalnie obniżyć swoje napięcie związane z nowymi warunkami pracy
i komunikacją. Proponowane działania miały na celu motywowanie dzieci do spontanicznej aktywności słownej, wyzwalanie jej bez przymusu. Jednocześnie dziewczynki miały szansę poszerzyć krąg swoich znajomości, przećwiczyć się w sytuacji aktywności słownej w grupie, wykazać się swoimi zainteresowaniami, poznać nowe pomysły na zabawy, które mogą z powodzeniem wykorzystać w środowisku domowym czy szkolnym, jak i uświadomić sobie, iż dotykające ich trudności spotykają także innych.
Dziewczynki przychylnie ustosunkowały się do takiej formy pracy terapeutycznej, były sobą zainteresowane i dzielnie współpracowały, dlatego też planujemy kontynuować spotkania grupy „Razem raźniej” w kolejnym roku szkolnym.
mgr Anna Drozdowska-Flak, mgr Katarzyna Zych
Galeria zdjęć grupowych zajęć o charakterze terapeutycznym „Razem raźniej”. Galeria zawiera 3 zdjęcia przedstawiające prace dzieci.