Dnia 25.11.2019 r. odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjno – informacyjne w ramach współpracy i samokształcenia dla nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej gminy Żabno i Wietrzychowice z cyklu „Logopedyczne ABC – razem zadbajmy o mowę najmłodszego dziecka” o temacie: „Zabawa w terapii dziecka z całościowymi zaburzeniami rozwoju”.
Szkolenie przeprowadzone zostało przez pracowników Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Tarnowie, Filia w Żabnie: logopedów – mgr Katarzynę Zych i mgr Renatę Spindę. Spotkanie odbyło się w siedzibie Filii PPPP w Żabnie.
W pierwszej części spotkania pani mgr Katarzyna Zych przedstawiła rodzaje zaburzeń i ich wpływ na rozwój dziecka oraz omówiła znaczenie i rolę zabawy w terapii dziecka z całościowymi zaburzeniami rozwoju, jej zasady, rodzaje oraz co kształtujemy poprzez zabawę. Ponadto przybliżyła metody, które są pomocne w terapii dziecka z całościowymi zaburzeniami rozwoju.
Następnie głos zabrała pani mgr Renata Spinda, która również podkreśliła ważną i istotną rolę zabawy w życiu każdego dziecka, która rozwija, edukuje, pozwala na nabywanie nowych umiejętności społecznych, komunikację i kontakt z rówieśnikami. Pani Renata przedstawiła praktyczne zastosowanie wiedzy – propozycje zabaw i ćwiczeń, które stymulują rozwój dziecka według obszarów – poznawanie świata poprzez dotyk i równowagę, zmysły węchu i smaku, zmysł wzroku, zmysł słuchu, rozwój ruchowy, rozwój mowy. Przedstawione propozycje zabaw można wykorzystać w toku działań terapeutycznych lub dydaktycznych w przedszkolu czy szkole.
Podczas spotkania pani Katarzyna Zych oraz pani Renata Spinda zapoznały uczestniczki z publikacjami, książkami, które śmiało można wykorzystać w pracy z dziećmi z całościowymi zburzeniami rozwoju. Uczestniczki spotkania miały również okazje wymieniać się własnymi doświadczeniami i przedstawić swoje zabawy, ćwiczenia wykorzystywane podczas zajęć.
Po przeprowadzonych warsztatach nauczycielki miały okazje konsultować indywidualnie z terapeutami napotkane w pracy z podopiecznymi trudności związane z ich rozwojem i problemami artykulacyjnymi.
Spotkanie odbyło się w miłej i twórczej atmosferze dostarczając uczestnikom cennych informacji oraz wymiany doświadczeń dotyczących różnych aspektów pracy z najmłodszymi dziećmi.
mgr Renata Spinda