Informujemy, że od lutego 2020 r. na terenie Poradni rozpoczniemy pracę grup rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne
w przedziale wiekowym od klasy VII do VIII.
Praca z dziećmi i młodzieżą w ramach zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne koncentruje się na poprawie funkcjonowania w grupie rówieśniczej, wzmocnieniu poczucia własnej wartości, kształtowaniu adekwatnej samooceny, poszerzeniu samopoznania i samoświadomości oraz nabywaniu kompetencji społeczno-emocjonalnych uczestników.
Jednocześnie informujemy, że kwalifikacja do grup rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne odbywa się w oparciu
o przeprowadzone wcześniej rozpoznanie trudności i potencjału dziecka, gdyż nie dla każdego dziecka jest to odpowiednia forma pomocy.
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne dla dzieci i młodzieży polegają na uczestniczeniu w sytuacjach społecznych, podczas których uczą się właściwych zachowań, stwarzających możliwość odreagowania napięć emocjonalnych i ułatwiających przyswajanie umiejętności społecznie akceptowanych. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne mają na celu spowodowanie, że dziecko pozna samego siebie, swoje mocne i słabe strony, swoje talenty, zdolności, będzie umiało budować poczucie własnej wartości, rozpoznawać
i nazywać emocje, uczucia swoje i innych. Podczas takich zajęć uczestnicy uczą się stawiać granice, odmawiać, przełamywać własną nieśmiałość. Uczą się, jak radzić sobie w sytuacjach dla nich stresowych
i konfliktowych, jak wyrażać emocje i uczucia, samodzielnie podejmować decyzje i brać za nie odpowiedzialność.
WSKAZANIA DO UDZIAŁU W ZAJĘCIACH
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne przeznaczone są głównie dla uczniów posiadających opinię wskazującą na potrzebę objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, a ponadto dla uczniów mających trudności:
- w relacjach z innymi ludźmi m.in.:
- trudności w nawiązywaniu relacji interpersonalnych (z rówieśnikami i dorosłymi),
- osamotnienie, poczucie bycia niezrozumianym,
- przeżywanie poczucia mniejszej wartości, nieadekwatna samoocena,
- nieśmiałość, wycofanie, niechęć do nawiązywania i utrzymywania kontaktów z innymi,
- agresja, trudności z radzeniem sobie z nieprzyjemnymi emocjami, w sytuacjach konfliktowych i stresowych itp.
- z nauką:
- brak motywacji do nauki i wypełniania obowiązków szkolnych,
- deficyt koncentracji uwagi, nadpobudliwość psychoruchowa,
- brak sukcesów, mimo znacznych nakładów pracy i energii.
PRZECIWWSKAZANIA DO UDZIAŁU W ZAJĘCIACH
Zajęcia te nie są właściwą formą pomocy m.in. dla uczniów:
- z niepełnosprawnością intelektualną,
- pozostających w leczeniu psychiatrycznym z aktywnymi objawami,
- bezpośrednio po trudnych, traumatycznych przeżyciach.
Zainteresowanych serdecznie zapraszamy do kontaktu z Poradnią!