Wskazówki dla rodziców i uczniów
do prowadzenia pracy samokształceniowej
w domu według zaleceń otrzymanych w Poradni
W związku z ograniczeniami w funkcjonowaniu placówek oświatowych i udzielanej bezpośredniej pomocy terapeutycznej dla uczniów z trudnościami w pisaniu i czytaniu proponujemy kontynuowanie prowadzenia pracy samokształceniowej według poniższych wskazówek. Ćwiczenia powinny być realizowane systematycznie i nieprzerwanie, aby zapobiec pogłębianiu się trudności.
- Proszę założyć dziecku zeszyt dyktand.
- Pisanie dyktand powinno odbywać się 1-2 razy w tygodniu.
- Dziecko powinno samodzielnie sprawdzać poprawność zapisów, np. z pomocą słownika ortograficznego. Następnie dziecko prosi rodzica o skontrolowanie, czy wszystkie błędy zostały wskazane. W sytuacji pominięcie przez dziecko błędu w pisowni – wspólna analiza i poprawa.
- Wyrazy błędnie zapisane należy wymazać w całości i napisać kolorem poprawnie. Nie pozostawiać niepoprawionych błędów w zapisie (nie przekreślać błędu, nie pisać na błędzie, nad błędem).
- Z każdym poprawionym wyrazem należy ułożyć zdanie lub uzasadnić pisownię odwołując się do reguł ortograficznych obowiązujących w języku polskim.
- Można stosować mnemotechniki przy utrwalaniu pisowni ortogramów.
- Jednym ze sposobów utrwalania pisowni wyrazów jest także czytanie, szczególnie zgodnie
z zainteresowaniami.
Opracowały:
mgr Małgorzata Piotrowska pedagog PPPP w Tarnowie
mgr Ewa Bańdur pedagog PPPP w Tarnowie