Informujemy, że od października 2019 r. na terenie Poradni rozpoczniemy pracę grup socjoterapeutycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne oraz rozwijających umiejętności społeczne w różnych przedziałach wiekowych.
Praca z dziećmi i młodzieżą w ramach zajęć socjoterapeutycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne oraz rozwijających umiejętności społeczne koncentruje się na poprawie funkcjonowania w grupie rówieśniczej, wzmocnieniu poczucia własnej wartości, poszerzeniu samoświadomości oraz nabywaniu kompetencji społeczno-emocjonalnych uczestników.
Przedstawiamy harmonogram spotkań na rok szkolny 2019/2020
Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tarnowie
Grupa w ramach zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne dla uczniów klas I, II, III szkoły podstawowej | październik – styczeń 2019-2020
mgr Aleksandra Smoła – pedagog mgr Ewa Bańdur – pedagog |
Grupa socjoterapeutyczna dla uczniów klas IV, V, VI szkoły podstawowej | październik – styczeń 2019-2020
dr Renata Smoleń – psycholog, socjoterapeuta mgr Aleksandra Smoła – pedagog |
Grupa w ramach zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne dla uczniów klas VII i VIII szkoły podstawowej | luty – maj 2020
mgr Edyta Karasiewicz-Mróz – psycholog, mediator mgr Aleksandra Smoła – pedagog |
Zajęcia grupowe rozwijające umiejętności społeczne dla uczniów klas IV-V | luty – maj 2020
mgr Ewa Bańdur – pedagog mgr Małgorzata Piotrowska – pedagog |
PPPP w Tarnowie Filia PPPP w Tuchowie w roku szkolnym 2019/2020
Grupa socjoterapeutyczna dla uczniów klas I, II, III szkoły podstawowej | luty – maj 2020
mgr Agnieszka Szymańska – psycholog, socjoterapeuta mgr Katarzyna Rejkowicz – psycholog, psychoterapeuta |
Jednocześnie informujemy, że kwalifikacja do grup socjoterapeutycznych oraz na zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne odbywa się w oparciu o przeprowadzone wcześniej rozpoznanie trudności i potencjału dziecka, gdyż nie dla każdego dziecka tego typu zajęcia są odpowiednią formą pomocy.
Zajęcia socjoterapeutyczne i zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne dla dzieci polegają na uczestniczeniu w sytuacjach społecznych, podczas których uczą się właściwych zachowań, stwarzających możliwość odreagowania napięć emocjonalnych i ułatwiających przyswajanie umiejętności społecznie akceptowanych. Zajęcia socjoterapeutyczne mają na celu spowodowanie, że dziecko pozna samego siebie, swoje mocne i słabe strony, swoje talenty, zdolności, będzie umiało budować poczucie własnej wartości, rozpoznawać i nazywać emocje, uczucia swoje i innych. Podczas takich zajęć dzieci uczą się stawiać granice, odmawiać, przełamywać własną nieśmiałość. Uczą się, jak radzić sobie w sytuacjach dla nich stresowych, jak wyrażać emocje i uczucia, samodzielnie podejmować decyzje i brać za nie odpowiedzialność.
WSKAZANIA DO UDZIAŁU W ZAJĘCIACH SOCJOTERAPEUTYCZNYCH
Zajęcia socjoterapeutyczne przeznaczone są głównie dla uczniów posiadających opinię wskazującą na potrzebę objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie zajęć socjoterapeutycznych oraz zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne,
a ponadto dla uczniów mających trudności:
- w relacjach z innymi ludźmi m.in.:
- trudności w nawiązywaniu kontaktów z ludźmi;
- osamotnienie, poczucie bycia niezrozumianym;
- przeżywanie poczucia mniejszej wartości;
- nieśmiałość, wycofanie;
- agresja;
- z nauką:
- brak motywacji do nauki;
- deficyt koncentracji uwagi, nadpobudliwość psychoruchowa;
- brak sukcesów, mimo znacznych nakładów pracy i energii.
PRZECIWWSKAZANIA DO UDZIAŁU W ZAJĘCIACH SOCJOTERAPEUTYCZNYCH
Zajęcia socjoterapeutyczne nie są właściwą formą pomocy m.in. dla uczniów:
- z niepełnosprawnością intelektualną;
- pozostających w leczeniu psychiatrycznym z aktywnymi objawami;
- bezpośrednio po trudnych, traumatycznych przeżyciach.
Zainteresowanych zapraszamy do kontaktu z Poradnią!