Zajęcia terapeutyczne „Ferie z Poradnią” to cykliczna forma realizowana każdego roku w okresie ferii zimowych przez Powiatową Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Tarnowie Filię w Tuchowie. Adresatem przedsięwzięcia są dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, korzystające z indywidualnej terapii logopedycznej prowadzonej w naszej placówce przez trzech logopedów. Celem prowadzonych zajęć terapeutycznych jest przede wszystkim stymulacja psychofizycznego i emocjonalno-społecznego rozwoju dziecka, a także kształtowanie kompetencji i sprawności językowych oraz komunikacyjnych. Ponadto usprawniane są procesy psychomotoryczne, a u starszych dzieci doskonalone są umiejętności szkolne. Równie istotnym celem przedsięwzięcia jest psychoedukacja rodziców prowadzona w formie porad i konsultacji przez specjalistów prowadzących zajęcia z dziećmi.
W tym roku w zajęciach wzięło udział 18 dzieci (6 przedszkolaków i 12 uczniów z klas I – III). Uczestnicy podzieleni zostali na 6 grup – nad każdą z nich w ciągu trzech dni opiekę sprawował zespół specjalistów w składzie: logopeda, pedagog i psycholog. Zajęcia terapeutyczne prowadzone były zgodnie z o opracowanym wcześniej programem, indywidualnie i grupowo. Ćwiczenia logopedyczne poświęcone były przede wszystkim rozwijaniu sprawności artykulacyjnych i językowych oraz kształtowaniu mowy ekspresyjnej. Podczas terapii pedagogicznej prowadzone były ćwiczenia rozwijające i doskonalące percepcję słuchową i wzrokową, doskonalono także sprawność ruchową w zakresie dużej i małej motoryki, ze starszymi dziećmi ćwiczono pisanie, czytanie i liczenie. Głównym celem zajęć psychoedukacyjnych prowadzonych przez psychologów było kształtowanie u dzieci właściwej motywacji do uczenia się, a także rozwijanie umiejętności emocjonalnych.
W trakcie zabaw i ćwiczeń dzieci wykazały się dużą kreatywnością, np. samodzielnie przygotowując pomoce do różnorodnych ćwiczeń, w tym tworząc labirynty z klocków do zabaw oddechowych, gry planszowe do ćwiczeń artykulacyjnych. Rozwijały także wyobraźnię, wykonując ilustracje do wysłuchanych wierszy oraz wzbogacały słownictwo i doskonaliły umiejętność konstruowania wypowiedzi, np. opisując wybrane zwierzę czy przedmiot, którego nie widziały inne dzieci. Bardzo chętnie dopasowywały fragmenty do ilustracji, ćwicząc tym samym spostrzegawczość wzrokową, układały puzzle, usprawniając koordynację wzrokowo – ruchową, rozwiązywały zagadki dźwiękonaśladowcze oraz rozwijające słuch fonemowy. Dzieci starsze doskonaliły naukę czytania i pisania podczas zabawy, rozwiązywały rebusy, zagadki i krzyżówki. Z dużym zaangażowaniem uczestnicy spotkań wykonywali różnorodne ćwiczenia doskonalące sprawność manualną i grafomotoryczną, np. kalkując, wycinając czy malując farbami. Uwieńczeniem wszystkich tych działań były wykonane przez uczestników zajęć różne prace plastyczne, które można obejrzeć w „mini galerii” tuchowskiej Poradni.
Niewątpliwie warto podkreślić, że rodzice bardzo chętnie korzystali z konsultacji ze specjalistami, pracującymi z ich dziećmi podczas zajęć terapeutycznych. Porady dotyczyły m. in. wskazówek do postępowania z dzieckiem w domu, sposobów radzenia sobie z emocjami i nieodpowiednimi zachowaniami dziecka, propozycji ćwiczeń usprawniających zaburzone funkcje percepcyjno – motoryczne, wspierania rozwoju mowy oraz doskonalenia umiejętności szkolnych.
mgr Aneta Knapik – logopeda
mgr Jolanta Dziuban – pedagog
Galeria zdjęć z realizacji Ferii zimowych w Filii w Tuchowie w 2020 r. Galeria zawiera 8 zdjęć.