Pracownicy Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w roku szkolnym 2024/2025 proponują:
– badania diagnostyczne: psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne,
– doradztwo psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne dla młodzieży, rodziców, nauczycieli,
– specjalistyczną diagnozę w kierunku kształcenia ponadpodstawowego i wyboru zawodu dla uczniów klas VIII szkoły podstawowej,
– realizację programów terapeutyczno – edukacyjnych na terenie placówek oświatowych w rejonie działania Poradni,
warsztaty obejmujące:
– zajęcia integracyjno – adaptacyjne dla uczniów klas pierwszych wszystkich typów szkół,
– sposoby wyrażania emocji w szkole,
– kształtowanie poczucia własnej wartości oraz adekwatnej samooceny,
– trening twórczości dla uczniów zdolnych,
– zagadnienia modelowania postawy życzliwości i akceptacji w grupie klasowej,
– temat przeciwstawienia się uzależnieniom (alkohol, nikotyna, narkotyki),
– integracyjne zajęcia psychoedukacyjne z udziałem dzieci niepełnosprawnych i zdrowych „ Co to znaczy być niepełnosprawnym”,
– zajęcia dla uczniów z trudnościami w pisaniu i czytaniu pt. „Praca samokształceniowa w zakresie poprawy jakości pisania i czytania”,
– zajęcia dla uczniów klas VIII szkoły podstawowej „Wybór szkoły, zawodu”,
– „Jak bezpiecznie korzystać z mediów elektronicznych?”,
– „Agresja to nie rozwiązanie”,
– „Techniki skutecznego uczenia i mój styl uczenia się”’.
– zajęcia informacyjno – warsztatowe dla nauczycieli i rodziców w zakresie m. in.:
- zaburzeń lekowych u dzieci,
- obszarów zwiększania umiejętności i kompetencji wychowawczych rodziców i wychowawców,
- dojrzałości szkolnej,
- zaburzeń funkcji percepcyjno – motorycznych,
- profilaktyki i terapii dysleksji,
- profilaktyk zaburzeń mowy oraz problemów rozwoju psychomotorycznego,
- problemów wychowawczych tj.: nadpobudliwość, agresja, nieśmiałość, stres,
- wczesnego rozpoznawania zaburzeń i dysharmonii w rozwoju psychoruchowym dziecka (do 6 roku życia),
- szkolenia rad pedagogicznych wg potrzeb,
- mediacji rodzic – uczeń – nauczyciel.
– prelekcje dla rodziców dotyczące:
- skutecznych metod wychowawczych,
- zagrożeń wynikających z korzystania z mediów (internet, komputer, telewizja),
- najpopularniejszych sposobów spędzania czasu wolnego rzez młodzież w oparciu o korzystanie z internetu i gier komputerowych,
- wyboru szkoły i zawodu,
- realizację zajęć Dobry Rodzic – szczęśliwe dziecko.
– Indywidualną terapię:
- logopedyczną dla dzieci:
- z opóźnionym rozwojem mowy,
- ze sprzężonymi deficytami rozwojowymi,
- jąkających się,
- z afazją,
- z autyzmem
- pedagogiczną:
- zajęcia korekcyjno – kompensacyjne,
- wyrównywanie szans edukacyjnych dla uczniów z trudnościami w nauce,
- psychologiczną dla dzieci i młodzieży z :
- zaburzeniami zachowania,
- trudnościami emocjonalnymi,
- moczeniem nocnym i dziennym,
- problemami adolescencyjnymi,
- trudnościami adaptacyjnymi do nowych warunków szkolnych czy rodzinnych,
- zaburzeniami w funkcjonowaniu rodziny m. in. interwencje w sytuacjach kryzysowych (rozstanie, choroba),
- oraz doraźną pomoc psychoterapeutyczną w indywidualnie zgłaszanych przypadkach,
- terapię metodą EEBIOFEEDBACK
Prosimy zgłaszać zapotrzebowanie na określone zajęcia do 30 listopada bieżącego roku szkolnego:
– zajęcia socjoterapeutyczne dla uczniów szkół podstawowych,
– istnieje możliwość uzyskania porad i konsultacji dla rodziców, nauczycieli i młodzieży,
– prowadzimy również: dyżury w szkołach i przedszkolach oraz punkty konsultacyjne,
– współpracujemy z lokalną prasą, radiem i telewizją.
Poradnia wydaje opinie w sprawie:
– wczesnego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego;
– pozostawienia ucznia klasy I – III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie;
– objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej;
– dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,;
– objęcia dziecka pomocą psychologiczno- pedagogiczną w przedszkolu;
– objęcia ucznia pomocą psychologiczno- pedagogiczną w szkole lub placówce;
– zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego;
– udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
– przyjęcia ucznia do oddziału przysposabiającego do pracy;
– przyjęcia do klasy pierwszej szkoły ponadpodstawowej: szkoły branżowej, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, a także klasy policealnej i szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia;
– przystąpienia ucznia lub absolwenta z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu maturalnego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia lub absolwenta;
– zindywidualizowanej ścieżki kształcenia;
– innych niż wyżej wymienione, określonych odrębnymi przepisami, zgodnych z wnioskiem rodzica (prawnego opiekuna).
Pomoc psychologiczno-pedagogiczno- logopedyczna udzielana jest:
– na wniosek rodziców lub prawnych opiekunów dziecka,
– na wniosek nauczycieli i pedagogów szkolnych w porozumieniu z rodzicami lub opiekunami prawnymi.
Orzeczenia, opinie i informacje o wynikach badań dziecka wydawane są:
– na pisemny wniosek rodziców/prawnych opiekunów i przekazywane rodzicom/prawny opiekunom,
– opinie wysyłane są na adres domowy (bądź inny adres do korespondencji) pocztą zwykłą lub mogą być odebrane osobiście przez wnioskodawcę,
– orzeczenia odbiera osobiście wnioskodawca lub wysyłane są listem poleconym.
Wszelkie informacje dotyczące wyników badań udzielane są jedynie rodzicom/prawnym opiekunom dziecka.
W celu dokonania pełnej diagnozy rodzic powinien przedstawić komplet dokumentów:
– informację o postępach szkolnych i funkcjonowaniu emocjonalno – społecznym dziecka,
– pisemne prace ucznia, w przypadku badania kontrolnego istotne jest udokumentowanie pracy terapeutycznej prowadzonej według wskazań po poprzedniej diagnozie, szczególnie na okoliczność specyficznych trudności szkolnych (np.: podejrzenie dysleksji) w uzasadnionych przypadkach konieczna jest również dokumentacja lekarska.