Ogłoszenie

Najbliższe posiedzenie Zespołu
Orzekającego
odbędzie się

10.01.2025 r. o godzinie 8:00

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Powiatu Tarnowskiego
Logo Elektronicznej Skrzynki Podawczej
Logo Kuratorium Oświaty w Krakowie
Logo Ministerstwa Edukacji Narodowej


 


 

 


 


 


     Jak motywować dzieci do nauki?

Bibliografia:

1.Martin V. Covington, Karen Manheim Teel, Motywacja do nauki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004.

2.bing.com/images

oprac. mgr Magdalena Podolańska


 



Nieprzydatne myślenie na czas epidemii (i nie tylko) – zniekształcenia poznawcze

Obecnie, gdy znajdujemy się w sytuacji związanej z epidemią koronawirusa, nasze codzienne schematy funkcjonowania uległy najczęściej bardzo dużej zmianie. Wypadliśmy z rytmu, który był gwarantem większej lub mniejszej stabilności i poczucia bezpieczeństwa. Jeszcze trzy tygodnie temu prawie każdy wychodził do szkoły, na uczelnię, do pracy, załatwiał sprawy w urzędach, podróżował, spotykał się z rodziną, ze znajomymi. Sytuacja ograniczenia naszej aktywności w różnych sferach wymusza częstsze niż zwykle pozostawanie „sam na sam” ze swoimi myślami oraz dostarcza wielu bodźców stresogennych (zalew wciąż sprawdzanych w mediach informacji, trudne relacje z osobami, z którymi jesteśmy zamknięci w naszych domach, itd.). Wszystko to może generować nasilenie zniekształceń w postrzeganiu i interpretowaniu otaczającej nas rzeczywistości.

Zniekształcenia poznawcze polegają na wyolbrzymionych i/lub irracjonalnych wzorcach myślenia, które podtrzymują i utrwalają występowanie objawów zaburzeń w zdrowiu psychicznym, szczególnie tych z kręgu depresyjnego i lękowego. W różnym nasileniu występują one jednak u wszystkich ludzi, także tych nie doświadczających problemów psychicznych. Dopiero ich natężenie, duża częstotliwość występowania oraz charakter poszczególnych zniekształceń może skutkować wystąpieniem poważnych zaburzeń nastroju (depresji) lub zaburzeń lękowych.

Obecność w myśleniu danej osoby zniekształceń poznawczych skutkuje postrzeganiem rzeczywistości w sposób wybiórczy, zafałszowany i często negatywny. Zniekształcenia poznawcze jak gdyby przekonują umysł myślącej w dany sposób osoby, że to co widzi jest prawdziwe, podczas gdy faktycznie takie nie jest. Są nieprecyzyjne i zazwyczaj wzmacniają negatywne myśli i trudne emocje. W rezultacie, osoba która postrzega rzeczywistość w oparciu o zniekształcenia poznawcze (najczęściej nieświadomie) może mieć bardzo negatywny obraz świata, innych ludzi i własnej osoby, a tym samym jej zachowania mogą być destruktywne dla niej samej i otaczających ją osób.

Jakie zniekształcenia poznawcze mogą często występować w naszym myśleniu w związku z obecną sytuacją?

Nadmierne uogólnianie – polega na dokonywaniu pośpiesznych uogólnień bez wystarczających dowodów lub wyciąganiu daleko idących wniosków na podstawie pojedynczego wydarzenia. np. „Wszyscy którzy wrócili ostatnio z zagranicy na pewno przywieźli ze sobą wirusa i nas pozarażają.”

Katastrofizacja to skupianie się na małoprawdopodobnym, najgorszym z możliwych scenariuszu zdarzeń. „Na pewno zachoruję, nie będzie dla mnie miejsca w szpitalu , nikt mi nie pomoże. Braknie jedzenia w sklepach, ludzie będą umierać z głodu.”

Etykietowanie polega na wyciąganiu ogólnej oceny na własny lub czyjś temat na podstawie jednego, konkretnego zachowania, wypowiedzi. Etykieta może się utrzymywać w myśleniu mimo, że występuje wiele różnych zachowań jej zaprzeczających; przykładem może być stwierdzenie „Wszystkiemu winien jest rząd.”

Myślenie dychotomiczne (myślenie w kategoriach „wszystko albo nic”) polega na postrzeganiu wydarzeń w kategoriach zero-jedynkowych a nie na kontinuum. Może się przejawiać występowaniem stwierdzeń „zawsze”, „wszystko”, „każdy”, „nigdy”, w sytuacjach gdy nie są one zgodne z prawdą, np. „Albo wszyscy tak jak ja będą myć ręce co pół godziny przez 30 sekund, albo nie mamy szans na opanowanie epidemii.”

Selektywna uwaga – skupianie się wyłącznie na negatywnych aspektach sytuacji z pominięciem elementów pozytywnych. Odzwierciedla tendencję mózgu do odrzucania informacji niezgodnych z posiadanymi wcześniej przekonaniami, np. koncentrowanie się na informacjach o brakach w przygotowaniu do opanowania epidemii z pominięciem tych faktów, które mówią o wielu cennych inicjatywach mogących znacząco i pozytywnie wpłynąć na sytuację.

Przepowiadanie przyszłości – czyli stronnicze przewidywanie negatywnych rezultatów zdarzeń bez oparcia w faktach, np. przewidywanie rozwoju sytuacji związanej z koronawirusem w oparciu o śledzenie w mediach społecznościowych osi czasu znajomych publikujących informacje emocjonalne, będące często fake news.

Czytanie w myślach – wnioskowanie o myślach innych osób w oparciu o ich zachowanie lub komunikację niewerbalną, zakładając najgorszy scenariusz bez weryfikacji poprzez zapytanie osoby, co faktycznie myśli, np. „Szef nic nie mówi, co będzie jak się skończy kwarantanna, na pewno nie ma już dla mnie powrotu do firmy.”

Uzasadnianie emocjonalne – zakładanie, że przeżywane przez nas trudne emocje ujawniają prawdziwą naturę rzeczy oraz doświadczanie rzeczywistości jako odzwierciedlenia nasyconych emocjami myśli. Przekonanie w oparciu wyłącznie o emocje, że coś jest prawdziwe, np. „Czuję, że może wydarzyć się najgorsze, więc pewnie tak będzie.”

Jeśli spostrzegamy, że w naszym myśleniu pojawiają się tego rodzaju trudne, negatywne myśli lub jest ich więcej, warto dążyć do minimalizowania ich nieproduktywnego wpływu. Można prześledzić je według następującego schematu:

Negatywna myśl

  1. Jak bardzo wierzysz w tę myśl? (np. w skali 0-10)
  2. Co wskazuje na to, że ta myśl JEST prawdziwa?
  3. Co wskazuje na to, że ta myśl NIE JEST prawdziwa?
  4. Co by ci odpowiedziała na tę myśl bliska, zaufana osoba?
  5. Co ty byś powiedział bliskiej, zaufanej osobie gdyby tak myślała?
  6. Jak bardzo wierzysz w tę myśl? (w skali 0-10)

opracowała: Agnieszka Szymańska – psycholog

PPPP w Tarnowie, Filia w Tuchowie


Jak zachować spokój w czasie epidemii COVID-19?

W obliczu spodziewanego niebezpieczeństwa towarzyszy nam odczucie lęku, które jest dla nas sygnałem ostrzegawczym i  motywuje do podejmowania działań ochronnych.

Jednakże nadmiarowy lęk (lub panika) może niekorzystnie wpływać na nasze samopoczucie, ograniczać racjonalne działanie,  a nawet obniżać naszą odporność! Jak więc radzić sobie z niepokojem w czasie epidemii, by nie był on naszym wrogiem, lecz sprzymierzeńcem?

Więcej informacji pod linkiem: http://www.pppptarnow.pl/wp-content/uploads/2020/03/KORONAWIRUS.pdf

 


Informacja dla rodziców dzieci objętych zajęciami terapii pedagogicznej
w Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Tarnowie

Obowiązek zdalnej nauki zmusza wielu rodziców do codziennego zaangażowania w pomoc swoim dzieciom
w lekcjach. Rozumiemy, że jest to sytuacja niezwyczajna i obciążająca zarówno rodziców jak i dzieci. Ta forma nauki jest szczególnie trudna dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, którzy z różnych przyczyn mają trudności w realizacji niektórych standardów wymagań programowych (dzieci z ryzyka dysleksji, uczniowie dyslektyczni). Osoby te oprócz bieżącej nauki powinny realizować dodatkowe ćwiczenia korygujące i kompensujące, które pomagają im usprawniać swoje umiejętności.
Świadomi ogromu pracy, przed którą stanęli uczniowie i wspierający ich rodzice, zachęcamy w tym trudnym czasie do kontynuowania realizacji dodatkowych ćwiczeń.
Dłuższa przerwa w zajęciach terapii pedagogicznej może odbić się negatywnie na wypracowanych dotychczas efektach i spowodować utratę postępów. Zwracamy się z prośbą do rodziców o skorzystanie z oferty specjalistów terapii pedagogicznej Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, którzy w najbliższych dniach w formie elektronicznej lub papierowej prześlą dla każdego dziecka objętego terapią pedagogiczną naszej Poradni, opracowane indywidualnie  zestawy ćwiczeń.
Prosimy, uwzględniając wydolność psychofizyczną dziecka, wykorzystać nasze materiały do systematycznej pracy
w domu.
opracowała: Dorota Orłowska – pedagog

 


Baw się i rozwijaj – Wędkowanie 

 


Baw się i rozwijaj – Kostka min

 


Informacja dla Rodziców 

Szanowni Państwo. Drodzy Rodzice!

Ze względu na zawieszenie zajęć w szkołach i wdrożenie nauczania zdalnego pragniemy podzielić się z Państwem sugestiami dotyczącymi nauki dzieci w domu.

Więcej informacji znajduje się pod linkiem: Jak zorganizować dzieciom warunki do efektywnej nauki
w domu?

 


Baw się i rozwijaj – Magiczne kubeczki

 


Informacja 

W związku z zagrożeniem epidemicznym informujemy, iż planowane na 19.03.2020 r. spotkanie z cyklu „Logopedyczne ABC – Muzyka w terapii logopedycznej” zostało przeniesione i odbędzie się w sposób zdalny na platformie internetowej w dniu 31.03.2020 r.

Zainteresowanych wzięciem udziału w spotkaniu online zapraszamy do kontaktu: filiazabno@pppptarnow.pl

 


Zaproszenie – Baw się i rozwijaj 

 


Jak wspierać dzieci w sytuacji zagrożenia koronawirusem? 

 


Jak zachować spokój w czasie koronawirusa

Więcej informacji pod linkiem: http://www.pppptarnow.pl/wp-content/uploads/2020/03/Jak-zachować-spokój-w-czasie-pandemii-koronawirusa.pdf